Fenomen chrześcijaństwa XXI wieku
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
CHRZEŚCIJAŃSTWO I MĘCZEŃSTWO
Marek Jędraszewski
Działania aparatu bezpieczeństwa skierowane przeciwko arcybiskupowi
Antoniemu Baraniakowi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
Manfred Deselaers
Edyta Stein – męczennica dla Europy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Anna Ślebioda
Siloe, Betesda i Krzyż. Religijny model niepełnosprawności a postawa
chrześcijańska – na przykładzie Edyty Stein . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
FILOZOFIA WOBEC CHRZEŚCIJAŃSTWA
Hanna Suchocka
Tożsamościowy problem Europy według George’a Weigla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Maria Małgorzata Baranowska
Chrześcijaństwo przed nami – inspiracje Schelerowskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Agnieszka Kaczmarek
Na drodze zrozumienia: Kościół Tischnera – sekularyzacja Taylora . . . . . . . . . . . . . 73
Witold P. Glinkowski
Księdza Józefa Tischnera wizja wychowania chrześcijańskiego – rozważania
jubileuszowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
CHRZEŚCIJAŃSTWO W TEKSTACH KULTURY
Anna Grzegorczyk
Tożsamość pielgrzyma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Józef Maria Ruszar,
„Cóż z tego, że we śnie?” – dylematy religijne Tadeusza Różewicza . . . . . . . . . . . . 123
Piotr Jakubowski
„Późny wiek” Kościoła – uwagi na marginesie powieści Emmanuela Carrère’a
Królestwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Małgorzata Jankowska
Jezus (i) Chrystus. Szkic o współczesnej kulturowej recepcji przekazu nowotestamentowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Björn Onken
Was sollen deutsche Schülerinnen und Schüler über das Christentum wissen?
Eine Analyse von Schulbüchern . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
CHRZEŚCIJAŃSTWO WOBEC INNYCH (RELIGII I KULTUR)
Jakub Drath
Obowiązek dialogu. Wybrane zagadnienia nauczania Kościoła katolickiego
o Żydach i judaizmie w XXI wieku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
Eugeniusz Sakowicz
Dialog chrześcijańsko-muzułmański. „Pobożne życzenie” czy „utopijny projekt” Jana Pawła II? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 215
Izolda Topp-Wójtowicz
Wolność jako wyzwanie. O chrześcijaństwie na Syberii u progu XXI wieku . . . . . . 231
Asuka Kimura
Warum sind die Japaner nicht getauft? Die japanische evangelische Kirche:
historischer Hintergrund, gesellschaftliche Situation und künftige Aufgaben . . . 241
W KRĘGU TEOLOGII
Jerzy Szymik
Sens w chrystologii Josepha Ratzingera/Benedykta XVI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
Andrzej Wójtowicz
Misericordia, misericordiae. Ewangelia według papieża Franciszka i Waltera kardynała Kaspera . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
Michał Jędrzejek
Co pozostało z teologii śmierci Boga? Kilka uwag o pracach Thomasa Altizera
i Williama Hamiltona oraz ich współczesnej recepcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 287
KONTROWERSJE
Maciej Chlewicki
Miłość i ekologia. Kilka krytycznych uwag na marginesie encykliki Laudato si’ . . . . 305
EDYTA STEIN – APPENDIX
Małgorzata Grzywacz
Z wizytą w archiwum Edyty Stein w Kolonii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
Noty o autorach ……………………………………………………………. 325
