Fenomen rozmowy
SPIS TREŚCI
Słowo wstępne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
ROZMOWA W TEORII I PRAKTYCE LEKARSKIEJ ORAZ TERAPEUTYCZNEJ
Szczepan Cofta
Wywiady lekarskie – podstawowy element rutynowej diagnostyki czy sztuka
i serce medycyny? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Magdalena Tomczak, Paulina Rosińska, Jerzy T. Marcinkowski
Wywiad lekarski jako szczególna forma rozmowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Ewa Baum, Stanisław Antczak
Rozmowa jako forma wsparcia społecznego i instrument poprawy jakości życia
pacjentów chorych przewlekle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Hubert Kaszyński, Katarzyna Ornacka, Olga Maciejewska
Między diagnozą a doświadczeniem – fenomen zdrowienia z choroby psychicznej . . . . . . . . . . .. . 55
Marcela Kościańczuk
Otwarty Dialog – komunikacja jako alternatywa dla medykalizacji . . . . . . . . . 67
Dominik Langer
Fenomen rozmowy między aptekarzem a pacjentem w perspektywie rysu historycznego zawodu . . . . . . . 79
Joanna Haberko, Agnieszka Wojcieszak
Autonomia pacjenta a obowiązek informacyjny lekarza . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Paweł Siek, Elżbieta Siek
Między paternalizmem a personalizmem. Wartość dialogu w relacji pacjent-
-lekarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Piotr Janik SJ
Teoria wczucia Edyty Stein w świetle neurobiologii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Anna Ślebioda
Czy rozmowa wymaga słów? Dialog somatyczny a teoria wczucia . . . . . . . . . . 135
Jacek Maria Norkowski OP
Kontakt werbalny i emocjonalny z chorymi z obniżonym poziomem świadomości: trudności i szanse . . . . . . 145
Dariusz Iżycki, Żaneta Dobińska
W praktyce medyka. Esej o słuchaniu, dobrym słowie, zapatrzeniu i wczuciu 165
SPOŁECZNO-KULTUROWE WYMIARY ROZMOWY
Małgorzata Okupnik
Zrozumieć chorego? Zrozumieć chorego… Zrozumieć chorego. O empatycznej
lekturze patografii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
Agnieszka Kaczmarek
Oswoić niewypowiadalne. Słowo wobec choroby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
Anna Grzegorczyk
Modlitwa jako rozmowa z Bogiem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
Eugeniusz Sakowicz
Fenomen milczenia (na tle fenomenu rozmowy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
Kazimierz Ilski
Anatema jako skrajna forma dialogu teologicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Anna Czajka
Rozmowa o religii między Margarete Susman a Ernstem Blochem . . . . . . . . . . 245
Maria Małgorzata Baranowska
Dialektyka rozmowy, dialektyka miłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
Piotr Jakubowski
Rozmowa jako odpowiedź? – przeciw społecznej wrogości wobec uchodźców . . . 267
Arleta Chojniak
Rozmowa i nauka. Społeczno-kulturowe ramy dialogu interdyscyplinarnego
w ujęciu Ludwika Flecka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
Mateusz Langer
O moralności gospodarczej i kierunku jej rozwoju w perspektywie społecznej
nauki Kościoła . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
RECENZJE I OMÓWIENIA
Justyna Czekajewska
Wymiana myśli, teorii i koncepcji o możliwym rozwoju filozofii medycyny . . 303
Małgorzata Grzywacz
Zawstydzony Goethe patrzy na Bukowy Las . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 311
JUBILEUSZ 15-LECIA CENTRUM BADAŃ IM. EDYTY STEIN
Anna Grzegorczyk
Przemówienie z okazji jubileuszu piętnastolecia Centrum Badań im. Edyty Stein 321
Listy gratulacyjne z okazji 15-lecia Centrum Badań im. Edyty Stein . . . . . . . . . . 329
Wojciech Ciak OCD
Duch Święty jednoczy rozdzielone narody – a św. Edyta Stein . . . . . . . . . . . . . 337
Noty o autorach. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 343
