Fenomen Muzyki
nr 8 (2012)
Red. A. Grzegorczyk, M. Grzywacz, K. Machtyl
Spis treści:
Wstęp
O fenomenie muzyki sensu largo – perspektywy filozofii i historii kultury
- Władysław Stróżewski, Logos muzyki
- Karol Berger, Po końcu historii muzyki, czyli starzy mistrzowie w supermarkecie kultur
- Krzysztof Moraczewski, Kulturowa analiza muzyki i historia kultury
Dzieło − twórca – odbiorca
- Piotr Podlipniak, Muzyka jako zjawisko biokulturowe
- Marcin Poprawski, Rola wyobraźni w obcowaniu z dziełem muzycznym: współuczestnictwo i współtwórczość
- Ewa Schreiber, Filozofia słuchania. Pierre Schaeffer i koncepcja przedmiotu dźwiękowego
- Franziska Thron, Hansa Zendera „zwrotna i przeciwstawna harmonia“ – oblicza kompozytorskiej recepcji filozofii Heraklita (tłum. Małgorzata Grzywacz)
- Karolina Kizińska, Kompozytorka a społeczne hierarchie – próba ujęcia kulturoznawczego
Muzyka w literaturze, literatura w muzyce
- Michał Bajer, Muzyka i teatralność. Iluzja w operze od Stendhala i Rossiniego do Wagnera
- Małgorzata Okupnik, Promenady i obrazki. O muzyczności dzieła literackiego (na przykładzie „Kładki nad czasem” Michała Głowińskiego)
Ciemny logos muzyki
- Małgorzata Grzywacz, Przetrwać. Muzyka w codzienności obozów koncentracyjnych na terenach Rzeszy Niemieckiej. Przykład Sachsenhausen
- Mirosław Loba, Muzyka w „Łaskawych” Jonathana Littela
Muzyka w doświadczeniu religijnym i mistycznym – światło fenomenu
- Br. Bernard (Łukasz) Sawicki OSB, Melodia – traktat o wcielonej łasce
- Maria Małgorzata Baranowska, Fenomen ciszy
- Izolda Topp, Muzyka i medytacja. O technikach ekstazy
- Bożena Muszkalska, Pochodzenie i moc muzyki w żydowskiej myśli mistycznej
- Anna Grzegorczyk, Ikona i muzyka w semantyce obecności
Noty o autorach